zlomnik.pl

Home |

Bierz lawetę: Karrier-Bantam MK V powered by Ursus

Published by on January 02, 2013

Zawsze sobie mówię: nic mnie już w Polsce nie zaskoczy, nic mnie nie zaskoczy, w Polsce jest gdzieś każdy samochód. Wyobraź sobie jakieś auto i ono jest w Polsce, tylko nikt nie wie gdzie. I znowu zostałem zaskoczony, gdy na Allegro pojawił się Karrier-Bantam MK V z lat 60.

Ciężarówki Karrier były wytwarzane od 1907 r. i od razu zasłynęły ze swojej mocnej konstrukcji, wytrzymałych podwozi, dużej ładowności i znacznego uciągu. W 1934 r. firmę Karrier Motors przejęła angielska grupa Rootes – od tego czasu datuje się początek typowego dla angielskich konstrukcji badge-engineeringu – Karriery bywały Commerami lub Bantamami w zależności od modelu, potrzeb i rynku.
Ten typ nadwozia, jaki widzimy w ogłoszeniu pojawił się w 1948 r. (dla ciężarówek Commer – dla Karrier-Bantamów 3 lata później) i przetrwał ponad 20 lat, z tym że do 1951 stosowano płaską, dzieloną przednią szybę. Serię oznaczeń CK zmieniono na “Gamecock” – nie wiem co to nawet znaczy, ale chyba coś sprośnego. Ten front występował do 1970 r. w busach, ciężarówkach i pojazdach specjalnych najróżniejszych typów, z najprzeróżniejszymi rozstawami osi, szerokościami itp. Lata 60. były najlepszym czasem dla Karriera/Commera/Bantama, m.in. otwarto nową fabrykę i takie tam. Kryzys lat 70. nadwerężył jednak pozycję tego producenta i w 1975 r. marki użytkowe Rootes Group przejął Chrysler – stąd mój ukochany van Dodge/Commer Spacevan (temat na oddzielny wpis). W 1980 r. interesy Chrysler Europe odkupił Peugeot i tak Karriery zaczęto oznaczać jako Talboty. Jedynym produktem została seria 50, jako Dodge 50, Talbot 50, a potem – o dziwo – Renault 50 (linię produkcyjną odkupiło Renault – wszyscy kupowali ją za grosze, a potem próbowali się pozbyć jak zgniłego jaja). W 1993 r. trafiła do Chin, gdzie podobno te auta robi się do dziś, ale to już zupełnie inna historia. Karrier-Bantama niektórzy mogą pamiętać z serii Matchbox Regular Wheels – link. Oczywiście szanse na wystąpienie w Polsce Karrier-Bantama z kierownicą fabrycznie po lewej stronie oceniałem aż do dziś na 0,00000001%, co według jednego z praw Murphy’ego daje prawdopodobieństwo trafienia równe jeden.

Nic jednak nie jest tak genialne w tym aucie jak zamontowanie w nim trzylitrowego diesla od Ursusa C360 o mocy 52 KM. Ta solidna bądź co bądź wywrotka na bliźniaku z tyłu musi być demonem prędkości z tym agregatem. Ależ bym ją odpalał na zimno i jeździł codziennie trasą S8 do pracy i z powrotem, wożąc na pace nowe pomysły na złomnikowe wpisy. Niestety, cena pomnożona przez współczynnik koneserstwa byłaby uzasadniona, gdyby pod maską siedział oryginalny Perkins. A tak – rzeźnicka, ale w pełni zrozumiała przeróbka (wiesz Janek, wiesz jak było!) nie skreśla wprawdzie tej ciężarówki z dobrej złomnikowej kolekcji, ale skreśla jedynkę z przodu żądanej ceny.

link

historia marki Karrier




Comments
lordessex Said:

O rany! Ale wynalazek :-D. Z silnikiem od Ursusa to widziałem nawet Czajkę GAZ-13 jakieś 15 lat temu w Warszawie na Puławskiej, według zapewnień właściciela miała silnik od C-385 zwany również “Nurem”


Mirek Said:

Te Karriery wszystkie są cudowne – nie mogę się napatrzeć!


notlauf Said:

Mirek, ale to nie Alfa!


tercel Said:

“Do negocjacji” :)


Sikor Said:

Hej Złomniku. Skąd pewność że tam jest trzycylindrowy polski perkins? Bo ani moc, ani pojemność w ogłoszeniu na to nie wskazuje. OIDP 52 KM, to miał S4003, który jakby nie patrzeć miał 4 garnki. Pasowałaby też pojemność, o ile sprzedający się pomylił z jedną cyfrą. Ten motor miał 3120ccm. Silnik z 3P tutaj nijak nie pasuje bo i moc inna i pojemności nijak się nie da dopasować.


notlauf Said:

Może dlatego, że sprzedający o tym napisał w ogłoszeniu? Z pojemnością po prostu się pomylił, moc się zgadza – 38 kW to 52 KM. I nie napisałem że jest trzycylindrowy.


lordessex Said:

http://otomoto.pl/opel-kadett-20tys-km-stan-kolekcjonerski-C27405321.html
Kadett sedan :-D, dawno takiego nie widziałem. Jeździłbym do Biedronki i po cebule na Bronisze 😀


notlauf Said:

Jaktajmerstwo aż z niego kapie.


nicz Said:

Jak ma szyby bez rdzy to prawdziwy unikat.


Szela Said:

@Lord
ale dziwna ta nexia :)


buckswizz Said:

ładny, ładny, podoba mnie się 😉
Ponadto informuje o ciekawej imprezie w Progresji na Bemowie
http://userserve-ak.last.fm/serve/_/83973483/Zacieralia+2013+598536_511320975559048_7725874.jpg


notlauf Said:

Oczywiście że bym poszedł, ale niestety nie mogę. Obowiązki rodzinne.


buckswizz Said:

mam nawet bilet na zbyciu, bo kumpel zaniemógł;-)


lordessex Said:

@Szela: Nawet cena rozsądna, o ile nie jest doszczętnie zgnity :-D. Badziej smakowitym rodzynkiem jest jedynie Pontiac Le Mans albo Daewoo Racer :-D, ale w Polsce takowe występują równie często jak pieczarki w lesie w środku zimy.


garwanko Said:

Moja zona marudzi, ze potrzebuje jakiegos samochodu. Jak miala to stal :)
Mowi, ze Golf II spelnialby jej oczekiwania. Ciekawe czy Kadett tez?


kiełek Said:

Narew Hainółka piękna okolica, gdyby nie warszawa była by stolica!!

Ciekawe do kiedy te auto jeszcze normalnie woziło towary na codzień.


kiełek Said:

Mój wuefista w liceum miał ładnie utrzymanego pontiaca le mans.


kolo Said:

ten handlarz z każdym nowym opisem wbija w fotel:D, to na prawdę ciężko będzie przebić:)
http://auto-leszno.otomoto.pl/rolls-royce-silver-shadow-koneserski-stan-C26233068.html
“SKORE NA TAPICERKE ROBI SIE ZE SPECJALNIE HODOWANEJ RASY BYDLA (Z POLNOCNEJ SKANDYNAWII, GDZIE NIE KASAJA INSEKTY I PASTWISK NIE GRODZI SIE DRUTEM KOLCZASTYCH)”


krepak Said:

Zacieralia są a Weź to wyłącz nie było! Dwadzieścia osiem filmów o tym zrobiłem, robię dwudziesty dziewiąty.


Plackartnyj Said:

A ja chciałbym pochwalić Złomnika za dodatnie na końcu linka, pod którym można sobie poczytać więcej. Rób tak częściej!


Sikor Said:

Pardon. “Trzylitrowy” przeczytałem jako “trzycylindrowy”. W ramach pokuty idę wyregulować zaciski hamulcowe w SAABie 90…


rozynant Said:

szansę, ze ten kadett powróci jako: “dla konesera, jedyny taki, od nowości, nie golf kup teraz 5999 PLN” oceniam na 99,999%


Adaasko Said:

drogi złomniczku, chciałbym poinformować iż w moim mieście – Kołobrzegu – jeździ taki Carrier, w kolorze granatowym, jest niesamowicie piękny, mała kabinka, obłe kształty – wyróżnia się na tle nowoczesnych aut, a co najwazniejsze

NIE KUCA, I WOZI PRZEPROWADZKI!


Adaasko Said:

i ten nasz, ma chyba dzieloną szybę


pr Said:

Do maja cena kadeta urośnie do 12.900. Będzie miał wówczas oryginalne fabryczne radio z kaseciakiem “Berlin”.
Fajny jest, na starym zderzaku i firmowym małyszem. Dałbym mu pod rejestrację podstaweczkę “Auto-moto-sport exclusive wheel covers europa the best”.


Cooger Said:

lordessex Said:

@Cooger:
Nie o tego LeMans chodziło tylko o zrebrandowego Opla Kadetta E :)On już wegetuje na Allegro/Otomoto ze 2 lata chyba.


premek Said:

Tymek Said:

Ten właściwy LeMans może się ukazać w którymś miksie, właśnie wysyłam 😀


buckswizz Said:

@krepak, nie za bardzo czaje co chciales powiedZiec w 2 pierwszych zdaniach?


Piotr Said:

Widzieliscie co stoi w garazu za Kammerem? Niewiele widac, ale to jest cos bardzo ladnego.


premek Said:

@Piotr – ładnego? Nie wiem co Ty tam widzisz, ale ja widzę tylko efekt złodziejskiego przedsięwzięcia Ferdynanda P. na zamówienie Adolfa H.


Łukasz Said:

A co jest złego w silniku od “sześćdziesiątki”? Ja rozumiem koneserstwo, ale jeśli oryginalny silnik się skończył, zaś dostępność części pewnie jest kiepska…


nicz Said:

Ja mam na stanie OM 314 Mercedesa, więc gdyby nie było tej jedynki na początku ceny, to można by ulepić niezły pojazd… Oddajmy traktorom co traktorowe.


admin Said:

A kto napisał, że jest coś złego?


finn the human Said:

ale bym se auto przemalował na taki kolor jak ma grill tego czegoś


@ nicz – o, to byłoby dobre połączenie. Ale niestety, gość śpiewa tyle, ile śpiewa – wszak sprzęt dla Pasjonaty i Konesera…


brazer Said:

Festiwalu Weź to Wyłoncz Macio na razie nie robi, bo ma inne projekty na głowie, ale może kiedyś jeszcze zrobi. Dzięki za info o Zacieraliach, może na grande finale pierwszego dnia czyli gwiazdę, ęęę – Braci Figo Fagot wpadnę, kto wie…


Leave a Reply

Subscribe Via Email

Subscribe to RSS via Email

Translate zlomnik with Google

 
oldtimery.com

Polecamy

Kontakt


Warning: implode(): Invalid arguments passed in /archiwum/wp-content/themes/magonline/footer.php on line 1